Home » Nieuws » Droge bulk vloot Hanzevast shipping groeit naar 210.000 DWT

Droge bulk vloot Hanzevast shipping groeit naar 210.000 DWT

02 april 2012

Exploitatie positief 

Sinds 2009 heeft Hanzevast shipping bij de DDHI werf te Shanghai nu reeds zes zogenaamde Handysize Bulkers met een netto laadvermogen van 35.000 DWT besteld. 

Voor de financiering van vijf van deze zes schepen heeft Hanzevast gebruik gemaakt van de ”regeling tijdelijke willekeurige afschrijving”, waardoor haar investeerders het ingelegde eigen vermogen in ca. twee jaar via belasting restitutie terug ontvangen. Deze regeling is per 1 januari 2012 afgeschaft, waarmee ms Hanze Genua, het zesde schip in deze vloot, het laatste schip was die gebruik heeft kunnen maken van deze regeling.  

De eerste schepen van deze serie zijn reeds opgeleverd, te weten de Hanze Groningen en de Hanze Goslar. Per zomer 2012 wordt de Hanze Gendt verwacht. Hanzevast shipping managed de schepen cash positief. “Hanzevast profiteert van de lage nieuwbouwprijzen in de huidige markt. Door de gunstige aanschafprijzen hebben de schepen lage jaarlijkse financieringskosten” zegt kapitein Martijn Mobach, algemeen directeur van Hanzevast shipping. “Belangrijker nog is het lage brandstofverbruik. Het ontwerp van de romp is gebaseerd  op een laag brandstofverbruik in plaats van een hoge snelheid. De verwachte brandstofbesparing was 20%. Nu de schepen varen blijkt dat ze dit gemakkelijk halen. Een paar aanpassingen zijn nog mogelijk, zodat we voorzichtig aan 25% besparing  gaan denken”.  Daarnaast zijn technieken en maatregelen toegepast om het schip zo milieu-vriendelijk mogelijk te maken. “Groene  schepen zijn niet alleen goed voor het milieu, maar hebben ook een  marktvoordeel”. 

Mobach is blij met de  bestelling van het zesde schip. “Het zijn goede schepen voor een markt die nu acceptabel is en daarnaast perspectief biedt. Daarmee is het nú instappen een goed moment”. 

De schepen varen onder de Nederlandse vlag  en hebben  Groningen als thuishaven. De lading bestaat o.a. uit ijzererts, kolen, graan etc. Met vier eigen kranen kunnen de schepen ook in minder goed geoutilleerde havens zelfstandig laden en lossen. 

Op dit moment wordt de financiering voor het zesde schip afgerond. Hanzevast laat alle participanten individueel instemmen met voorwaarden en risico’s van de financiering, mede om tegemoet te komen aan de steeds strengere eisen van bank met betrekking tot de zorgplicht jegens participanten. 

Hanzevast shipping is onderdeel van Hanzevast Capital, aanbieder van scheepsfondsen en vastgoedfondsen. De vloot van Hanzevast shipping  bestaat naast droge bulkschepen uit gastankers, stukgoed, chemicaliëntankers en schepen voor de offshore industrie. In totaal beheert Hanzevast shipping 15 schepen. Vier nieuwbouw schepen zijn nog in bestelling. 

Blijf altijd op de hoogte met onze nieuwsbrief

Persbericht: JSB Hanze Goteborg 28 september 2018

28 september 2018

Geachte bondhouder, Namens de uitgevende instelling...

Lees meer

Persbericht: JSB Hanze Goteborg September 2018

10 september 2018

Geachte bondhouder,   Namens de uitgevende...

Lees meer

Persbericht: JSB Hanze Goteborg juni 2018

28 juni 2018

Geachte bondhouder, Namens de uitgevende instelling...

Lees meer

Persbericht: JSB Hanze Goteborg maart 2018

28 maart 2018

Geachte bondhouder, Namens de uitgevende...

Lees meer

Nieuwe website



Wij hebben een nieuwe website op www.hanzevast.nl. Bestaande investeerders kunnen hier nog wel fondsinformatie inzien. U krijgt bericht zodra ook deze gemigreerd worden naar de nieuwe website.