Home » Nieuws » Opstaan met Jaap Wolters van Hanzevast: Met leuke kantoren kun je mensen binden

Opstaan met Jaap Wolters van Hanzevast: Met leuke kantoren kun je mensen binden

25 april 2014

Mattijs Kaak (35) is directeur en mede-eigenaar van SKEPP design + build (sinds 1 december 2013). Deze nieuwe onderneming ontwikkelt, middels design&build, concepten op basis waarvan kantoren identiteit en een ziel krijgen. Een voorbeeld van een succesvol kantoorconcept dat op dit moment door SKEPP over Nederland wordt uitgerold is Het Nieuwe Kantoor: de ultieme werkomgeving voor flexwerkers, starters, gevestigde bedrijven en multinationals. Met Upstaan hoopt Mattijs een tegengeluid te laten horen tegen het negatieve sentiment dat nu veelal klinkt uit diverse vastgoedhoeken.

Deze keer een ontbijtgesprek met Jaap Wolters van Hanzevast.

Koffie, thee of heb je een vast ontbijtritueel…..?

Mijn dag begint steevast met een kopje thee, een geroosterde boterham met oude kaas en één met honing. Aangezien ik hobby-imker ben, komt de honing uit eigen tuin.

Wie ben je en wat doet je bedrijf?

Ik ben Jaap Wolters, directeur/ eigenaar van Hanzevast. Vanaf 1979 houd ik me professioneel bezig met vastgoed. De focus lag in die tijd op woningen. In 1995 introduceerden wij onze Nederlandse kantorenfondsen, in eerste instantie voor Duitse beleggers. Vanaf 1998 bieden we dit product ook in Nederland aan. Een jaar later hebben we daar scheepsfondsen aan toegevoegd. Hanzevast is, met een vastgoedbedrijf en een eigen rederij, zo georganiseerd dat we deze producten goed kunnen begeleiden en bewaken.

Dit is de derde crisis die ik meemaak. Met die ervaring hebben we onze fondsen conservatief gefinancierd. Daardoor gaat het met Hanzevast nog steeds goed. Hanzevast Shipping is in de afgelopen vijf jaar gegroeid door het in de vaart nemen van nieuwe schepen. Hanzevast Real Estate is stabiel. Het aantal verhuurtransacties binnen onze portefeuille is in 2013 sterk gestegen tot 100.000 m2. Property Upgrade heeft daarvoor een aantal nieuwe inrichtingen verzorgd.

Wat is jouw ideale werkomgeving?

Ik werk nu nog steeds aan de vergadertafel waaraan het ooit is begonnen. De eerste medewerkers schoven daar gewoon aan en pas de eerste secretaresse kreeg een eigen bureau. Nog steeds heb ik geen vaste werkplek. De technologie maakt het allang mogelijk om mobiel te werken en zo tussen de mensen te zijn; dat werkt voor mij het beste.

Heeft jullie bedrijf te maken met leegstand?

De leegstand binnen onze portefeuille stabiliseert op circa 30%. We denken dit jaar hierop wat terug te pakken.

Wat doen jullie zelf aan leegstandbestrijding?

Wat je ziet is dat grote bedrijven meters achterlaten en dat kleine, vaak nieuwe bedrijven, minder ruimte opnemen. Dat blijft niet eeuwig zo. Wat mij betreft is ook de huidige leegstand minder structureel en meer conjunctureel bepaald. Er gaan de komende jaren toch weer meer mensen aan het werk en in Nederland doen ze dat vooral in kantoren. Volgens een onderzoek van de EIB (Economisch Instituut voor de Bouw) daalt de leegstand in 2020 naar 7%. Dat onderzoek vinden we realistisch.

Natuurlijk werken we ook met nieuwe concepten en functiewijzigingen. Ook wij hebben een flexconcept voor werkplekken. Ook wij transformeren kantoren naar woonfuncties. Daarnaast realiseren we een aantal gezondheidscentra voor de 1,5 lijns zorg. Daarvoor hebben we speciaal een medewerker uit de branche aangetrokken.

De afname van meters per persoon lijkt een conjuncturele bescheidenheid en dus van tijdelijke aard. Het neemt iets af, maar wordt niet gehalveerd. De "war for talent" wordt straks mede gewonnen door leuke en voldoende ruime werkplekken aan te bieden aan nieuw talent. Dit zie je al in Silicon Valley waar de grote ict-spelers met leuke kantoren mensen aan zich weten te binden. Rudolf Bak, voor mij dé kantorenspecialist, laat daarover jaarlijks mooie cijfers zien.

Wat vindt je een voorbeeld van een succesvolle upgrade?

Het beste voorbeeld voor mij is het hoofdkantoor van Unilever in Rotterdam. Uitgangspunt voor deze ontwikkeling was de bestaande bouw behouden en zo is er niet alleen een prachtig ontwerp ontstaan, maar ook een duurzaam concept. Het is tevens richtinggevend voor veel latere ontwikkelingen.

Welk gebouw zou jij graag aangepakt zien worden?

Er zijn een aantal gebouwen voor verbetering vatbaar in onze eigen portefeuille. De afgelopen jaren zijn we terughoudend geweest met investeringen en hebben het geld in plaats daarvan gebruikt voor versneld aflossen van de financiers. Dat was een goede beslissing. Op dit moment investeren we weer meer, bij voorkeur in samenspraak met een zittende of nieuwe gebruiker.

Is duurzaamheid belangrijk voor jullie organisatie?

Het eerste officiële briefpapier van Hanzevast was gerecycled papier. Vanaf de start van ons bedrijf is duurzaamheid een kernwaarde. We hebben als één van de eersten duurzaam kantoorbeheer geïntroduceerd, met onder andere het scheiden van afval en het plaatsen van slimme energiemeters.

Hanzevast heeft hoofdzakelijk geïnvesteerd in bestaande bouw op goede locaties. Dat is duurzaam. Het sluit overigens prima aan bij de huidige vraag naar goed gemoderniseerde kantoren. Ons eigen kantoor is gerenoveerde oudbouw, staat in een prettige parkachtige omgeving voor onze medewerkers en wordt verwarmd met aardwarmte. Duurzaamheid is voor ons dus eigenlijk basis.

Wie is je favoriete ontwerper?

Kunst is voor mij belangrijk. Vooral moderne kunst is boeiend, vaak vernieuwend en grensverleggend. Het stimuleert, maakt nieuwsgierig en draagt bij aan een mooie wereld. Eén favoriete kunstenaar heb ik niet.

Welke vraag zou jij aan de volgende vastgoedprofessional stellen?

Hoelang blijft het grote verschil bestaan tussen de (taxatie)waarde van bestaande bouw versus de kosten van nieuw te vervaardigen vastgoed?

Jij kreeg op jouw beurt de volgende vraag van Patrick Kremer van Bilfinger: Je hoort nu weer veel positieve geluiden maar hebben we de bodem van de vastgoedmarkt nu echt bereikt?

Er bestaat natuurlijk een onderscheid tussen gebruik en bezit van vastgoed. Op de verhuurmarkt herkennen wij meer dynamiek. Ik denk dat het vanaf nu beter wordt. Echte verbetering ontstaat pas als het aantal arbeidsplaatsen stijgt. De eigenaren moeten ook nog even wachten. Zolang de banken nog de zorgen hebben, blijft financiering beperkt en de prijzen laag. Resumé: de bodem is bereikt! Herkenbaar beter wordt het eerst na nog een paar kwartalen.

Bron: Vastgoedjournaal

Blijf altijd op de hoogte met onze nieuwsbrief

Persbericht: JSB Hanze Goteborg September 2018

10 september 2018

Geachte bondhouder,   Namens de uitgevende...

Lees meer

Persbericht: JSB Hanze Goteborg juni 2018

28 juni 2018

Geachte bondhouder, Namens de uitgevende instelling...

Lees meer

Persbericht: JSB Hanze Goteborg maart 2018

28 maart 2018

Geachte bondhouder, Namens de uitgevende...

Lees meer

Hanzevast verkoopt kantoor van 25.000 m2 aan Schroders

21 februari 2018

Beleggingsaanbieder Hanzevast heeft afgelopen dinsdag...

Lees meer

Nieuwe website



Wij hebben een nieuwe website op www.hanzevast.nl. Bestaande investeerders kunnen hier nog wel fondsinformatie inzien. U krijgt bericht zodra ook deze gemigreerd worden naar de nieuwe website.