Home » Over Hanzevast » Vloot en portefeuille » Vloot » ms Hanze Goteborg

ms Hanze Goteborg

De ms Hanze Göteborg is een zogenaamde handysize bulkcarrier en wordt voornamelijk ingezet voor het transport van droge bulkgoederen zoals:

•  Bulklading zoals graan, kolen en ijzererts
•  Stukgoederen zoals staal- en houtproducten en goederen op pallets
•  Goederen in zakken zoals cement.

Kenmerken

Vlag: Nederlands  Thuishaven:  Groningen 
Lengte:  180 m  Breedte:  30 m 
Gross Tonnage:  24.210  Net Tonnage:  11.607 
Draagvermogen:  35.000 DWT Brandstof:  1.770 m3
Lading:  46.700 m3 Ballast:  12.929 m3
Smeerolie:  97,5 m3 Diesel:  128 m3
Laadruimen:  Dekkranen:  4 maal 30T 
Hoofdmotor:  7.500kw  Maximale snelheid  14kn 

Het schip

De Hanze Göteborg wordt geklasseerd bij het bureau DNV (Det norske Veritas) als +1A1 bulkcarrier. Het dubbelwandige schip beschikt dankzij het geavanceerde ontwerp over een grote transportcapaciteit van 35.000 DWT. Vijf separate laadruimen maken het mogelijk diverse ladingsoorten gelijktijdig te vervoeren. De vier kranen hebben elk een hefvermogen van 30 ton. Verder is het schip uitgerust met een PSPC-notatie voor de ballasttanks, een verfkwaliteitssysteem dat eisen stelt aan de voorbewerking van het staal en de applicatie van de verf, waardoor de eerste vijftien jaar de tanks nagenoeg onderhoudsvrij zullen zijn. Het schip is ICE-1C geclassificeerd, hetgeen betekent dat het mogelijk is om de noordelijke delen van de Baltische zee te bevaren. Deze flexibiliteit maakt het schip breed inzetbaar.

Duurzaam ontwerp, groen paspoort

Het schip onderscheidt zich door zijn ontwerp. Bij het ontwerp van het schip is veel aandacht besteed aan milieu, veiligheid en duurzaamheid. Het schip wordt dubbelwandig uitgevoerd om de kans op milieuschade bij een aanvaring te beperken. De ruimte in de dubbele huid wordt gebruikt als ballasttank en voorzien van een verfsysteem dat langjarige corrosie tegengaat. Door extra aandacht te besteden aan de applicatie en de kwaliteit van de verf is over langere tijd minder onderhoud noodzakelijk en wordt het milieu minder belast. Het schip wordt opgeleverd met een groen paspoort. Tijdens de bouw van het schip worden alle materialen die gebruikt zijn vastgelegd met vermelding van de hoeveelheid en samenstelling. Tijdens de exploitatie worden mogelijke wijzigingen bijgehouden. Dit biedt de mogelijkheid om aan het eind van de economische levensduur van het schip op een verantwoorde manier te slopen.


Hanze Goteborg in Jorf Lasfar, Marokko

Meer weten




Contact


Downloads